SAMEN AAN DE SLAG

Maak van je onboarding een onboarding met impact. Van functioneel naar functioneel én enthousiasmerend. Ik regel het! 

Bel (+31) 06 14633179

of mail naar patricia@onboardster.nl

© 2019 - Onboardster - KVK 74661493

Zo pak ik het aan

Hoe ziet zo'n onboarding experience er dan uit? Ik werk met vaste bouwstenen.

...maar de invulling ervan is per organisatie altijd anders. Natuurlijk vanuit de merkwaarden en merkrichtlijnen van de organisatie. Als basis voor het onboarding programma gebruik ik de 4 bekende C's van onboarding*. Maar daar voeg ik zelf graag 3 C's aan toe. 

De 7 c's van onboarding

1

2

3

5

4

6

7

compliance: er zijn altijd administratieve en praktische dingen die HR en de nieuwe medewerker echt moeten doen. Geen probleem. Ook die dingen komen aan bod in het inwerkprogramma. Maar ik zorg dat we rekening houden met de timing en de spanningsboog;

clarification: zorg ervoor dat een nieuwe medewerker inhoudelijk up en running is, zijn of haar rol en de verwachtingen echt begrijpt, ook in de context van de hele organisatie. Al snel een betekenisvolle bijdrage kunnen leveren geeft voldoening;

culturejouw bedrijfscultuur is uniek. Je hebt mogelijk een aansprekende missie, die je ook echt direct wilt laten beleven. Dan werkt het goed om bepaalde emoties aan te spreken die passen bij jouw merk en jouw mensen;

 

connection: persoonlijke enthousiaste kennismakingen met niet alleen directe collega's maar ook andere teams en belangrijke stakeholders. Het gaat hierbij om echt integreren, en het smeden van formele en informele relaties;

competence: kennis van jezelf maakt dat je een vak nóg beter kunt uitvoeren en een context kunt creëren waardoor je tot maximale prestaties kunt komen. Uit onderzoek* blijkt dat als je nieuwe medewerkers vanaf het begin aanmoedigt om vanuit hun talent en kracht te werken, dat dit positieve en langdurige gevolgen heeft voor zowel de organisatie als de medewerker. Aandacht voor talentontwikkeling dus. Door de onboarding te starten met de Me.-scan geef je zowel de nieuwe medewerker als de manager haarscherp inzicht in wie mensen werkelijk zijn en hoe hun (potentieel) talent het beste tot hun recht komt. Dit laat zien dat je als organisatie ook bereid bent om in je nieuwe medewerkers te investeren;

clever: ​inwerken kost tijd. Tijd van andere medewerkers. Bewezen is dat een goede onboarding positief effect heeft op productiviteit.* Om dit nog eens een extra boost te geven, bied ik een bouwsteen 'Slim werken' aan. Een minicursus met de geheimen van slim werken gebaseerd op het bekende managementboek Grip van Rick Pastoor.

check back: feedback is a gift. En onboarding is nooit af. Het is iets dat je steeds verbetert. En dat doe je door je nieuwe mensen met regelmaat om feedback te vragen. Zij hebben nog frisse inzichten over je organisatie, en weten precies wat nog eventueel mist in die eerste weken. Waardevollere informatie kun je niet krijgen over het optimaliseren van je onboarding journey. 

Met de invulling van deze 7 bouwstenen zet ik een volledige onboarding journey neer, waarmee jouw nieuwe medewerkers een warm welkom krijgen en snel met de juiste tools aan de slag kunnen. Natuurlijk met helder draaiboek en onboarding guide, zodat het gewoon kan doorgaan als jij op vakantie bent. 

"Gouden ideeën voor ons onboardingstraject!"

Ervaring van Jiska, HR-manager bij Infi

Patricia zette een speelse, complete onboardingservaring neer. Ze heeft gezorgd dat de nieuwe medewerker snel op de hoogte was van onze strategische doelstellingen, spelenderwijs zijn collega’s enorm goed leerde kennen en vanaf dag één kerntaken die bij de functie horen op kon pakken.